مافیای موسیقی کیست و چگونه کار میکند؟

مافیای موسیقی

گالیله رو میبرن محکمه می‌گن یا بگو که خورشید به دوره زمین می‌چرخه یا مجازات می‌شی. گالیله هم بر میگرده می‌گه چه کاریه باشه خورشید به دوره زمین می‌گرده، پاشم محکم به زمین می‌کوبه می‌گه زمین ولی تو راحت باش، راحت به راه خودت ادامه بده. حالا خیلیا می‌گن مافیای موسیقی وجود نداره، باشه ما هم می‌گیم وجود نداره ولی آقای مافیا تو راحت باش، راحت به کار خودت ادامه بده.

مافیای موسیقی در ایران

خوب حالا توی این مقاله از آکادمی پورپروین قصد داریم راجب مافیای موسیقی صحبت کنیم و درباره تفاوت اون با مافیای موسیقی کشورهای دیگه بگیم. اینکه آیا وجود اونها به نفع موسیقی هستش یا به ضررش و در نهایت یک خواننده که از امتیاز‌های مافیاها بهره نمی‌بره چه‌جوری می‌تونه فعالیت کنه و به اوج برسه.

قبل از اینکه بشه در مورد این موارد صحبت کرد باید اول بدونیم اصلا مافیای موسیقی چیه و چه کاری انجام میده؟

مافیای موسیقی چه کسانی هستن؟

مافیای موسیقی همون تاجران و شرکت‌های موسیقی هستن که چرخه موسیقی رو می‌گردونن و عملا بخش صنعت موسیقی توی دستای اون‌ها هستش.

البته این به این معنی نیستش که اونها برای موسیقی مفید نیستن، بر عکس اگه اونها نبودن وضعیت موسیقی شاید خیلی بدتر از این چیزی که هست، بود چون همون طوری که گفتیم موسیقی در ابعاد بزرگ یه صنعته نه یه هنر مطلق و هر صنعتی نیاز داره یه سری افراد کار بلد بیان و اون رو اداره کننن. توی موسیقی لازم نیست حتما اون آدما آدما موسیقی بدونن بلکه باید بحث‌های اقتصادی اون رو مدیریت کنن و به کل فرایند، نظم و نظام بدن.

تا اینجای قضیه، مافیای موسیقی تا حد زیادی میشه گفت که خوب عمل می‌کنه ولی این زنجیره یک حلقه گم شده داره، دغدغه هستش.

این دغدغه، اصلیه که هیچ مافیایی در هیچ بخشی متاسفانه نداره و وقتی دغدغه نداشته باشی فقط یه تاجر هستی؛ مهم نیست داری چه چیزی رو معامله می‌کنی، فقط برات مهمه که حتما سود کنی اونم توی زمان کوتاه مدت. حالا مهم هم نیست که این سود چه آثار مخربی رو توی جامعه به جا میذاره.
همین می‌شه که کلی سلطان توی کشورمون ایجاد می‌شه. سلطان سکه، سلطان دلار، سلطان قیر و یه روزی هم سلطان موسیقی.

مافیای خوانندگی

این اصلی‌ترین تفاوت مافیای موسیقی ایران با مافیای موسیقی کشورهای دیگه هستش، اینکه فقط چون من پول دارم و موسیقی سود و پول داره باعث شده توی این صنعت وارد شه. یعنی شاید شخصی که توی یک تست خوانندگی ساده هم رد شده با مافیای خوانندگی اومده بالا و الان یک خواننده شده.

مافیای موسیقی در ایران به چه نوع خوانندگی‌ علاقه دارن؟

همون طور که قبلا گفتیم مافیای موسیقی دنبال سود زیاد توی مدت زمان کوتاه هستش. اگه به محتوای ترانه، ملودی و صدای خواننده‌های امروز توجه کنیم می‌بینیم که خیلی ترانه و ملودی فاخری رو نمی‌شنویم. در عین حال غالب خواننده‌های نو ظهور خیلی تلاشی برای خواننده حرفه‌ای شدن نداشتن و آموزش خوانندگی زیادی رو هم ندیدن و تنها دوست داشتن که زودتر به اون شهرته برسن.

این تمایل در اونها کمک خیلی زیادی رو به مافیای موسیقی می‌کنه. چون این اشتیاق باعث می‌شه که هر کاری که این کمپانی‌ها و شرکت‌ها بگن رو بی چون و چرا انجام بده و هر چقدر خواننده با سوادتر باشه و دارای الگو برای خوندنش کمپانی‌ها و شرکت‌ها کمتر رغبت می‌کنن که با این افراد همکاری کنن.

مافیای موسیقی در ایران

مافیای موسیقی اعتقاد دارن که کار خواننده باید عامه پسند باشه و عموم جامعه اون رو دوست داشته باشن در عین حال مفاهیم، سطحی بیان بشه تا راحت‌تر شنونده اون رو بتونه هضم کنه. اون‌ها تمایا دارن موسیقی‌هایی ساخته بشه که از جنس موسیقی‌های کافه‌ای (کاباره‌ای) که نیاز روز مره افراد رو تامین کنه البته تا حدی هم حق دارن؛ نبود این بخش از موسیقی باعث شده که پای این نوع موسیقی به کنسرت‌ها کشیده بشه و چون ریسک کمتری در این نوع موسیقی وجود داره کمپانی‌ها و شرکت‌ها هم تمایل بیشتری به این فضا دارن.

تا اینجا شاید احساس کنیم مافیای موسیقی خیلی هم نگاه و عملکرد اشتباهی نداره ولی مشکل اصلی اینجاست که این افراد تموم رسانه‌ها رو در دست دارن. از تموم رانت‌ها در این زمینه استفاده می‌کنن تا خواننده‌ای رو مطرح کنن که تاریخ انقضاء داره. ترانه‌هایی رو توی گوش مردم ملکه می‌کنن که یک بار مصرف و یا چند بار مصرف باشه و در نهایت عرصه برای شنیده شدن موسیقی خوب بسته میشه و این یعنی مرگ سبک‌ها، موسیقی‌ها و خواننده‌های واقعی که در این بین شاید اصلا دیده نشن.

خوب ما به این معتقدیم که برای احیای موسیقی توی ایران دو راه کار اساسی وجود داره:

راه کار اول: این بخش باید توسط سیاست گذاران کشور انجام بشه تا زمانی که خلا فضای‌های کلاپ و کافه مانند ایجاد نشه خوراک روزانه موسیقی مردم تامین نمیشه و باعث می‌شه تا مافیای موسیقی از این کمبود سوء استفاده کنن. در صورتی که اگر این فضاها رو داشته باشیم اول از همه افراد بیشتر توی موسیقی می‌تونن فعالیت کنن و هم اینکه افرادی که مستعد تر باشن. اونجاست که مافیای موسیقی بخاطر بقای خودش مجبور می‌شه بهرین‌ها از هر سبک رو انتخاب کنه و به عرصه اجرا برسونه.

راه کار دوم: نباید نا امید شد. باید توی این مسیر حرکت و تلاش بسیار کرد. خوشبختانه به علت وجود فضای مجازی و دسترسی یکسان برای همه افراد با کمی تلاش کردن و کمی حوصله و صبر داشتن می‌شه اتفاق‌های خوب رو رقم زد. فقط توی این راه باید حواسمون باشه که از مسیر اصلی خارج نشیم.
گفتیم مافیای موسیقی ریسک زیاد انجام نمیده پس اگه شما می‌خواید از امکانات اونها برای پیشرفت کارتون استفاده کنید باید توی عمل و فضایی که دارید کار می‌کنید، خودتون، سبکتون و صداتون رو اثبات کنید تا بتونید از اون امکانات بهره ببرید.

مافیای موسیقی در ایران کیست؟

ولی باید این رو بدونید که اگه مسیر شهرت و اجرا صد تا پله داشته باشه باید حتما سی پله اول رو خودتون به تنهایی از اون برید بالا تا تازه به کمپانی‌ها و شرکت‌ها خودتون رو نشون بدید که بتونید به اون امکانات برای پیشرفتتون دست پیدا کنید.

به نظر ما فرد یا افرادی که تلاش می‌کنن تا از مسیر حقیقی و درست به نتیجه برسن و پیشرفت کنن بهتر هستن از کسایی که به صرف اینکه دوست دارن خوانندگی رو و می‌خوان حتما مشهور بشن از همون روز اول فقط دنبال رو بی چون و چرای مافیای موسیقی هستن.

پس یادمون باشه که مسیر به شهرت رسیدن توی خوانندگی هیچ نیازی به توصل به مافیای موسیقی و خوانندگی نیست اما راه رسیدن به شهرت در خوانندگی مسیری طولانی و دشوار هستش ولی اگه اصول اصلی رو رعایت کنیم با تموم نا همواری‌هایی که این مسیر داره برامون لذت بخش و آسون می‌شه پس باید تلاش زیادی برای رسیدن بهش انجام بدیم و توی این راه صبور باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − یک =