همه چیز درمورد ریتم درموسیقی

همه چیز درمورد ریتم درموسیقی

در این مقاله قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در مورد انواع ریتم در موسیقی بپردازیم. اگه به دنبال این هستید که در مورد انواع ریتم در موسیقی و همچنین ویژگی ها و اهمیت ریتم موسیقی اطلاعاتی رو بدست بیارید در مقاله همه چیز درمورد ریتم درموسیقی با آکادمی پورپروین همراه شوید تا باهم به این موضوع نگاه عمیق تری بکنیم . ریتم یکی از عناصر با اهمیت در موسیقی هستش که باعث میشه آهنگ به جلو حرکت کنه. استفاده درست از ریتم هستش که این امکان رو می ده تا موزیسین های حرفه ای از بقیه موزیسین ها متمایز بشن.

اهمیت ریتم در موسیقی

موسیقی همیشه بر دو پایه ی اصلی ریتم و صدا استوار است. پس یادگیری ریتم برای هر فردی که حتی کمترین فعالیت رو در عرضه ی موسیقی داره، اجباری هست و هر شخص باید به یادگیری و اجرای صحیح اون بپردازه.

نوازندگان طبل , ساز های کوبه ای مثل درام در واقع نوعی تنظیم کننده ریتم موسیقی هستن چرا که ضرب مورد نظر رو برای بقیه ی نوازندگان ایجاد می کنن. اگه نوازنده ی طبل یا درام در گروه ها و همنوازی ها نباشه و فقط یک پیانیست یا ویولونیست به تنهایی مشغول نواختن سازشان باشن قطعا کار سخت تری در اجرای صحیح ریتم دارن. پس ریتم در موسیقی از اهمیت زیادی برخوردار هستش.

همه چیز درمورد ریتم درموسیقی

تئوری ریتم

ریتم مهم ترین جز موسیقی هست و در واقع تصور موسیقی بدون ریتم امکانپذیر نیست در زبان فارسی به ریتم ضرب آهنگ نیز گفته می شود. ریتم در موسیقی از اهمیت بالایی برخوردار هست  به طوری که به عنوان جوهر آن در نظر گرفته می شه و در تعریف عام جوشش موسیقی بصورت هماهنگ در زمان است.

در واقع میشه ریتم رو هدفی برای موزون کردن موسیقی دونست که حاصل تکرار ضربه های آهنگ است.

ریتم یا وزن موسیقی

کسایی که در زمینه موسیقی صاحب نظر هستند موسیقی رو به شعر تشبیه می کنند. همونطور که می دانید شعرها وزن مخصوص خودشون رو دارند و موسیقی هم به همین شکل است. ریتم موسیقی در حقیقت همون وزن موسیقی که آن را گوش نواز می کند. به اعتقاد متخصصان موسیقی، موسیقی رو با توجه به وزن میشود به دو بخش تقسیم بندی کرد:

1– موسیقی ضربی:

موسیقی هایی که با نام موسیقی ضربی شناخته می ش.ند در واقع از وزن برخوردار هستند، برای مثال می تونیم به موسیقی هایی که برای رقص نواخته می شن اشاره کنیم. آهنگ های چهار مضراب هم از این نوع موسیقی هستند و وزن مخصوص خودشون رو دارند.

2– موسیقی بدون ضرب:

موسیقی های بدون ضرب از وزن مشخص و معینی پیروی نمی کنند و نمی تونیم وزن خاصی رو برای اون ها در نظر بگیریم. برای این نوع موسیقی می تونیم مثال بعضی از آوازهای سنتی رو به کار ببریم که از ریتم خاصی پیروی نمی کنند.

همه چیز درمورد ریتم درموسیقی

آشنایی با انواع ریتم اهنگ

انواع ریتم در موسیقی را به دو قسمت دسته بندی کرد انواع ریتم در موسیقی شامل ریتم های ساده و همچنین ریتم های ترکیبی هستند.

1– ریتم ساده:

ریتم ساده در موسیقی خودش به سه بخش تقسیم بندی میشوند:

  • ریتم هایی که دو ضربی هستند و به صورت 1/2؛ 3/2؛ 4/2؛ 8/2 است.
  • ریتم هایی که سه ضربی هستند و به صورت 1/3؛ 2/3؛ 4/3؛ 8/3 است.
  • ریتم هایی که چهار ضربی هستند و به صورت 1/4، 2/4؛ 3/4؛ 8/4 است.

نحوه شناسایی دیگر انواع کسر میزان:

شناسایی انواع کسر میزان رابطه ای ساده داره که در این بخش به اون می پردازیم.

لازم به ذکر هستش نحوه محاسبات و نیز نحوه ضرب گیری دیگر انواع کسر میزان کاملا متفاوت از کسر میزان ساده بوده و نباید فرمول و رابطه های گفته شده در بخش کسر میزان ساده رادر دیگر انواع کسر میزان قرار داده و از رابطه های اون برای بازگشایی کسر میزان های دیگه استفاده کرد.

  • همونطور که قبلا بهش اشاره شد، اگه کسر میزان یکی از اعداد 2-3-4 باشه اون کسر میزان ساده هستش.
  • در صورتی که یکی از اعداد 6-9-12 روی صورت باشه نشان دهنده کسر میزان ترکیبی هستند مثل شش هشتم- و یا نه شانزدهم و یا دوازده چهارم.

در صورتی که عددی غیر از اعداد ذکر شده یعنی شاخصه های کسر میزان ساده و یا ترکیبی در صورت باشه اون کسر میزان لنگ خواهد بود. مانند پنج هشتم و یا هفت چهارم و یا سیزده شانزدهم و … .

تنوع در کسر میزان لنگ بسیار بیشتر از ساده و ترکیبی بوده و اجرای اون هم متعاقبا مشکل تر است.

همه چیز درمورد ریتم درموسیقی

دلیل وجود تعداد متنوع واحد ضرب در میزان:

دلیل تنوع کسر میزان به چند عامل بر میگردد که یکی از اونها وجود ضرب های قوی، نیمه قوی و ضعیف در میزان است . که اگه این تنوع شدت ضرب رو از میزان حذف کنیم، به بیانی دیگر یکی از نقش های اصلی میزان و کسر میزان رو از اون گرفته و کسر میزان مفهوم اجرایی خودش رو از دست میدهد.

در تمامی کسر میزان ها اعم از ساده- ترکیبی و یا لنگ، میزان ها به دو ضربی- سه ضربی و یا چهار ضربی و یا ترکیبی از این دست تقسیم میشوند :

  • تمامی ضرب های اول میزان ها در تمامی کسر میزان ها، ضرب قوی هستند.
  • تمامی ضرب های دوم میزان ها در تمامی کسر میزان ها، ضرب ضعیف هستند.
  • با توجه به نوع کسر میزان باقی ضرب ها میشهد ضعیف یا نیمه قوی باشند.

ضرب (پالس)

ضرب یا همان پالس (Beat, Pulse)، ساده ترین و بنیادی ترین جز تشکیل دهنده ی موسیقی بوده و برای شناختن ریتم نقش پایه و اساسی داره که همه جانداران به شکلی کاملا طبیعی با این مؤلفه از ریتم آشنا هستند.

2– ریتم های ترکیبی

یکی دیگه از انواع ریتم در موسیقی هستش که از ریتم های ساده بدست میاد و روش بدست آمدن ریتم های ترکیبی بدین گونه هستش که اگه ریتم ساده رو ضرب در 3.2 کنیم ریتمی که بدست میاد ریتم ترکیبی هستند.

تمپو (سرعت)

اولین قدم برای ایجاد تغییر در الگوی ریتمیک یک قطعه، تغییر در سرعت وقوع پالس ها (تندتر یا کندتر شدن) هستش. لغت ایتالیایی تمپو Tempo (به معنای سرعت) تعیین کننده ی سرعت ضرب و نواخته شدن ملودی در موسیقی هستند.

تقسیمات ضرب

ضرب ها، سر ضرب ها، ضدضرب ها و … اجزای مختلف ریتمیک در هر قطعه موسیقی، چارچوب ریتمیک اصلی اون قطعه رو بنا کرده و بعد از اون، نت و ملودی قطعات رو با برندهای متفاوت، بر اساسٍ چارچوب ریتمیک اجرا می کنند.

هر ضرب با تقسیماتی که مبنای آن سیستم “دودویی” است، به دو یا چند ضرب با زمان (کشش) مساوی تقسیم میشود و به این شکل به ساختار کامل تری از ریتم دست پیدا میکنیم. با تقسیم هر ضرب به چندین ضرب، ریتم به مقوله پویا تری تبدیل می شه که میشه ملودی ها و ترانه ها رو به اشکال مختلف بر بستر آن پیاده سازی کرد.

سَنکُپ

اگه تأکید های ریتمیک موسیقی رو جابجا کنیم، یا بعبارتی به شکلی “غیر منتظره” تأکید ها رو از ضرب های قوی به ضرب های ضعیف منتقل کنیم، “سَنکُپ” ایجاد کردیم. سنکپ (Syncopation) به جذابیت ریتم اضافه میکنه و اون رو از حالت یکنواختی در میارد.

ریشه در موسیقی کوبایی داره اما در موسیقی پاپ امروزی بسیار مرسوم هستش. شکل امروزی سنکوپ، یک حس رهایی رو در ریتم پدید میاره که باعث می شه موسیقی از حالت ماشینی و ریاضیاتی در بیاد و به محصولی ملموس تر برای انسان تبدیل می شود.

تمرین‌های ذهن‌آگاهی

در جستجوی تعالی آواز، خوانندگان باید پارادوکس نفس را طی کنند و درک کنند که بیشتر همیشه مساوی با بهتر نیست. مضرات تنفس بیش از حد در آواز خواندن در برهم خوردن تعادل ظریف مورد نیاز برای بیان صوتی بهینه است. خوانندگان با پذیرش استنشاق کنترل شده، رهاسازی آگاهانه هوا، و تعامل هماهنگ بین نفس و صدا، می توانند از مشکلات تنفس بیش از حد عبور کنند. سفر به سمت استادی نه تنها شامل دقت فنی، بلکه ارتباط عمیق با نفس به عنوان نیرویی پویا و بیانگر در هنر آواز است.

جمع بندی

ریتم در آواز، به دور از یک محدودیت مترونومیک صرف، به عنوان نبض پر جنب و جوشی ظاهر می شود که بیان موسیقی را زنده می کند. ریشه های فیزیولوژیکی آن در کنترل نفس، پتانسیل های بیانی آن در پویایی عاطفی، و نیروی مشارکتی آن در تنظیمات گروه، در مجموع ریتم را به عنصری ضروری از هنر آوازی ارتقا می دهند. همانطور که خوانندگان در مناظر ریتمیک حرکت می کنند، سفری ریتمیک را آغاز می کنند که از مرزهای زبان، فرهنگ و ژانر فراتر می رود و با شنوندگان در سطح احشایی ارتباط برقرار می کند و تأثیر عمیق ریتم را به عنوان ضربان قلب ارتباطات موسیقی تأیید می کند.
همه چیز درمورد ریتم درموسیقی

آکادمی پورپروین

آکادمی پورپروین اولین و برترین آکادمی تخصصی در حوزه آموزش خوانندگی و صدا سازی از مبتدی تا پیشرفته؛در کنار شما هستیم تا رویای دست نیافتنی خوانندگی در سطوح پیشرفته را برای شما علاقه مندان در این رشته میسر سازیم.

راستی اگر توام میخوای خوانندگی رو اصولی یادبگیری تا بتونی با صدای خودت آهنگ و آلبوم موسیقی تولید کنی از همین الان روی این استعدادت سرمایه گذاری کن و استارت بزن!

آموزش خوانندگی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها