تفاوت موسیقی پاپ و راک

تفاوت سبک موسیقی پاپ و راک

دنیای موسیقی همیشه برای اکثریت افراد جامعه جذاب و آرامش بخش بوده است، موسیقی باعث می‌شود روح انسان تازه شود. اما همانطور که می‌دانید سبک های موسیقی زیادی وجود داشته و هر کدام نیز طرفدار مخصوص به خود را دارند، اما 2 تا از سبک های موسیقی بیشتر از همگان طرفدار داشته و خودنمایی می‌کنند، پاپ و راک!

موسیقی پاپ و راک علاوه بر پرطرفدار بودن بسیار با اصالت و قدیمی هستند، این دو سبک سهم به‌سزایی در موسیقی و مسیر آن دارند و ما در تلاشیم تا با درک تفاوت این دو نوع موسیقی، علاوه بر زیبایی آنها،  ارزش‌های آن‌ها را نیز بیشتر بشناسیم.

موسیقی پاپ چیست؟

از موسیقی های پرطرفدار که به سرعت هم توانست در جهان فراگیر شود و توجه همگان را به سمت خود بکشاند، موسیقی پاپ می‌باشد، این موسیقی با توجه به ملودی های ساده، ساختارهای ساده و اشعار گیرا، طیف وسیعی از مخاطبان را به خود جذب می‌کند.

موسیقی پاپ بسیار زیاد شنیده می‌شود، فروش بالایی دارد و برای خوانندگان این عرصه نیز کنسرت های بسیاری برگزار می‌شود و برای آن هزینه‌های زیادی صرف می‌شود، از این رو بسیاری از منتقدان و موسیقی دانان بر این باورند که موسیقی پاپ مانند یک کار تجاری است و بیشتر صنعت است تا هنر!

اما با وجود این دیدگاه، موسیقی پاپ در بین مردم جایگاه ویژه ای دارد و در فیلم‌ها، سریال‌ها، تبلیغات و سایر رسانه‌ها به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. موسیقی پاپ همچنین به عنوان ابزاری برای بیان ایده‌ها، احساسات و دیدگاه‌های اجتماعی و سیاسی نیز به کار گرفته می‌شود.

موسیقی راک چیست؟

موسیقی راک، ژانری گسترده و پویا است این سبک از موسیقی با اتکا به گیتار الکتریک، گیتار باس، درامز و آواز، صدایی جسورانه و پرانرژی را به ارمغان آورده و در طول تاریخ، تحولات و شاخه‌های متعددی را تجربه کرده است. این سبک جسورانه و پرشور، به صدای گیتار الکتریک و ضربات درام معروف است، در این سبک بسیار به ریتم و پر انرژی بودن موسیقی اهمیت داده می‌شود.

بر خلاف قابل پیش‌بینی بودن موسیقی پاپ، سبک راک از قاعده و قانون خاصی پیروی نمی‌کند. این سبک بسیار از نظر اشعار و سبک ریتم و تکنیک بکار رفته در آن متنوع است. در این سبک موسیقی دانان بر این باورند که سبک راک اثری هنری و مردمی است و همچنین از دل مردم برخواسته است.

ریشه های این دو موسیقی

ریشه موسیقی پاپ

موسیقی پاپ که در واقع از کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس نشات گرفته است، از اوایل قرن 15 بر پایه ملودی‌های ساده و عامه‌پسند آغاز شد، از اولین کسانی که موسیقی پاپ را آغاز کردند، می‌توان “بینگ کرازبی” و “فرانک سیناترا” را نام برد.

 در ایران نیز از دهه 50 موسیقی پاپ کم کم جای خود را درمیان مردم باز کرد.

ریشه موسیقی راک

با پیدایش موسیقی راک در دهه 50 میلادی، در میان مردم غوغایی به پا شد، نوای الکتریک گیتار و گیرا بودن موسیقی راک باعث شد روزبه‌روز به طرفداران این موسیقی اضافه شود، از اولین اشخاص در سبک راک می‌توان “لد زپلین” و “چاک بری” را نام برد.

 در ایران نیز از اواخر دهه 40 شمسی، موسیقی راک آرام آرام به صحنه آمد و برای مردم جذابیت ویژه ای داشت.

راک اند رول در موسیقی راک

می‌توان گفت راک اند رول (Rock & Roll یا Rock ‘N’ Roll) سبک مدرن موسیقی راک است که از دهه 1940 میلادی آغاز شد، سبک راک اند رول از نوع ترکیبی و ریتمیک می‌باشد و ریتمی تند و کوبنده نیز دارد. این سبک موسیقی مانند بلوز و ریتم اند بلوز و همچنین موسیقی کانتری ریشه در نژاد آفریقایی-آمریکایی دارد که با تلفیق این عناصر و استفاده از سازهای الکتریک، صدایی نو و جسورانه را به ارمغان آورد و به سرعت به محبوبیت جهانی دست یافت.

از پادشاهان سبک راک اند رول می‌توان به “الویس پریسلی” اشاره کرد، راک اند رول همچنان به عنوان یک سبک موسیقی محبوب شناخته می‌شود.

تفاوت سبک موسیقی پاپ و راک

بررسی کامل سبک راک و پاپ و تفاوت آنها

در این قسمت به تفاوت‌های اصلی بین این دو سبک موسیقی می‌پردازیم که شامل؛ ریتم، صدا و نوع خواندن می‌باشد.

  • ریتم

سبک پاپ تمایل به ریتم روان و باظرافت دارد و از ملودی‌های روان و احساسی در آن استفاده می‌شود، اما سبک موسیقی راک پرشور و قوی است و ضربات کوبنده در ریتم آن، این سبک را از مابقی سبک‌ها متمایز می‌سازد.

  • صدا

در سبک پاپ از ادوات موسیقی زیادی استفاده می‌شود و گاها حتی از سازهای الکترونیکی هم در این سبک بهره‌گیری می‌شود.

در سبک راک از گیتار الکترونیک، گیتار بیس، درام به عنوان سازهای اصلی استفاده می‌شود و گاها با مابقی سازها مانند پیانو تکمیل می‌شود.

  • آواز

موسیقی پاپ اغلب دلنشین می‌باشد، در واقع موسیقی پاپ بسیار عامه‌پسند و فراگیر است و برای اکثر شنوندگان خوشایند می‌باشد.

موسیقی راک، هم می‌تواند خشن باشد هم احساسی! راک به لحاظ هدف می‌تواند یک سبک از موسیقی اعتراضی هم باشد.

برخی از بهترین خواننده‌های سبک پاپ و راک در جهان

سبک پاپ سبک راک
مایکل جکسون پینک فلوید
تیلور سوئیفت لد زپلین
ادل نیروانا
بریتنی اسپیرز بیتلز
جاستین تیمبرلیک متالیکا

بررسی موسیقی پاپ و راک در ایران

سبک راک

سبک راک که در ایران طرفداران خاص خودش را دارد، به خصوص در میان نسل جوان. این سبک به وسیله فریدون فروغی و کوروش یغایی در ایران معرفی شد، می‌توان از خوانندگان مطرح سبک راک حبیب محبیان، رضا یزدانی و کاوه آفاق را نیز نام برد. سبک راک در ایران، تلفیقی زیبا از راک کلاسیک با موسیقی سنتی می‌باشد و گهگاهی از ادوات موسیقی سنتی نیز در این سبک استفاده می‌شود.

سبک راک

سبک پاپ

از پرطرفدارترین خوانندگان پاپ ایران می‌توان به احسان خواجه امیری، محسن چاوشی، محسن یگانه و … اشاره کرد. موسیقی پاپ در ایران بیشتر از موسیقی راک در رسانه‌ها پخش می‌شود که این امر موجب بیشتر شنیده شدن این سبک در بین جوانان شده است.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها